Pelaksanaan Metode Demonstrasi Pada Ekstrakurikuler Drumband di SMP Negeri 2 Padang

https://doi.org/10.24036/em.v2i4.103

Authors

  • Afifah Hilmi Universitas Negeri Padang
  • Irdhan Epria Darma Putra Prodi Pendidikan Musik, Universitas Negeri Padang

Keywords:

demonstration method; extracurricular; drumband

Abstract

This research aims to describe the implementation of the demonstration method in extracurricular drumband at SMP Negeri 2 Padang. This research is classified as qualitative research and the method used is descriptive analysis. The research instrument is the researcher himself as the main instrument. Data collection was supported through the stages of literature study, observation, interviews, and audio and video recording during the drumband extracurricular implementation. Drumband extracurricular activities are held once a week, namely Thursday after teaching and learning activities are finished, then this activity is supervised by the arts and culture teacher himself. The results of this research are the implementation of the demonstration method in the drumband extracurricular at SMP Negeri 2 Padang, namely: 1) The implementation of the demonstration method can make it easier for students during the extracurricular activity process. 2) Rhythmic percussion and melodic percussion musical instruments develop better with demonstration methods that help students during the process of carrying out drumband extracurricular activities. 3) Students are more enthusiastic and motivated to take part in drumband extracurricular activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid. (2015). Implementasi Metode Demonstrasi dengan Media Benda Konkret. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 8–24.

Aliansyah. (2012). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI VOLUME BALOK DI KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 06 RIAM DANAU KECAMATAN JELAI HULU KABUPATEN KETAPANG. May 2014, 32.

Banoe, P. (2003). Kamus Musik (Cet. 1). PT. Kanisius.

Dede, N. salim, Afriyuni, Y. devi, & Fauziah, A. nurul. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9–16.

Endayani, T., Rina, C., & Agustina, M. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 5(2), 150–158. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155

INDONESIA, U.-U. R., 2003, N. 20 T., TENTANG, & NASIONAL, S. P. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. 19(8), 159–170.

Kinardi. (2004). Instrument Musik Perkusi Dan Melodis. https://eprints.uny.ac.id/16873/1/Novi Diah Lestari 09208244038.pdf

Kurniasari, W. D. (2020). Penggunaan Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Ekstrakurikuler Rebana Di Sdn Plalangan 04 Gunungpati Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Ni Made Dwi Septianingsih. (2018). Penggunaan metode demonstrasi pada pembelajaran tari bedana dalam kegiatan ekstrakurikuler di SMA N 1 Seputih Raman Lampung Tengah. 66.

Novan Ardi Wiyani. (2013). Kegiatan ekstrakurikuler. Repository Universitas Islam Riau, 108.

Pendidikan, M. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 39 tahun 2008 tentang Pembinaan Kesiswaan. 69–73.

Prof. Dr. H. Ramayulis. (2016). Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Fiqih. 19(5), 1–23.

Prof. Dr. Muhibbin Syah, M. E. (2000). Metode Demontrasi.

Pendidikan, M. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 39 tahun 2008 tentang Pembinaan Kesiswaan. 69–73.

Puspa Agustin; Irdhan Epria Darma Putra. (2023). Penggunaan Metode Drill Pada Pelaksanaan Ekstrakurikuler Musik Tradisional di SMP Angkasa Lanud Sutan Sjahrir Padang The Use of The Drill Method in Extracurricular Implementation of Traditional Music at SMP Angkasa Lanud Sutan Sjahrir Padang. 1, 94–102. https://edumusika.ppj.unp.ac.id/index.php/Edumusika

Rahmat Kurnia; Irdhan Epria. (2024). Strategi Pembelajaran Seni Musik Di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan. Edumusika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Musik, 2(3).

Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524

Sanjaya, W. (2006). Metode pembelajaran. Metode Pembelajaran, 32.

Sugiyono. (2018). Memahami Perbedaan Analisis Kualitatif dan Analisis Kuantitatif Dalam Penelitian Ilmiah. Manajemen, 13–20. https://accounting.binus.ac.id/2021/08/12/memahami-perbedaan-analisis-kualitatif-dan-analisis-kuantitatif-dalam-penelitian-ilmiah/

Widyanto, F., & Rabiman, R. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sistem Kelistrikan. Taman Vokasi, 4(2), 253. https://doi.org/10.30738/jtvok.v4i2.510

Yusuf, M. M. (2018). Penerapan metode demonstrasi dalam bermain gamolan pada ekstrakurikuler musik di SMKS Muhammadiah 1 Kota Agung. 112.

Published

2024-12-13

How to Cite

Afifah Hilmi, & Irdhan Epria Darma Putra. (2024). Pelaksanaan Metode Demonstrasi Pada Ekstrakurikuler Drumband di SMP Negeri 2 Padang. EDUMUSIKA, 2(4), 269–280. https://doi.org/10.24036/em.v2i4.103