Metode Latihan Ekstrakurikuler Musik Tari di SMA Negeri 1 Talamau

https://doi.org/10.24036/em.v2i2.71

Authors

  • Muhammad fadillah Delzon fadil Universitas Negeri Padang
  • Olan Yogha Pratama Prodi Pendidikan Musik

Keywords:

methods, extracurriculars, dance music

Abstract

The aim of this research is to explain the methods of extracurricular dance music training at SMA Negeri 1 Talamau. This research adopts a qualitative approach using descriptive methods. The researcher acts as the main instrument, supported by writing tools and a camera as supporting instruments. Information was collected through literature searches, interviews, observations and documentation. The data analysis process involves data collection, data description, and data conclusion. Based on the research results, it was concluded that the music extracurricular (dance accompaniment) at SMA Negeri 1 Talamau was running quite well. Extracurricular coaches have solid expertise in music and dance. The training method applied has proven effective in increasing student progress at each meeting. Music activities (dance accompaniment) have become one of the main extracurricular activities at this school, are widely known by the community, and continue to receive research from the school. However, there are still several obstacles in carrying out this activity, especially related to obstacles in renewing the necessary musical instruments. This is of further concern to future researchers, because this can hinder the smooth running of extracurricular activities. However, this activity will continue to be celebrated every year as one of the permanent extracurricular activities at this school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji Purnama, Y., & Winarko, J. (2022). Pembelajaran Ekstrakurikuler Seni Karawitan. 11(1), 108–124.

Astitah, A., Mawardi, A., & Penulis, N. (2020). Pola Pembinaan Karakter Melalui Ekstrakurikuler Peserta Didik Di Sma Muhammadiyah 1 Makassar. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1), 131–146.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.

Hasil, M., & Siswa, B. (2020). Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 1(1), 19–24. https://doi.org/10.30596/ejoes.v1i1.4554

Herawati. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 4(1), 27–48.

Inriyani, Y., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2020). Peran kegiatan ekstrakurikuler untuk meningkatkan prestasi belajar IPS. Jurnal Pendidkan, 8(2), 1–7.

Lawolio, S. (2022). Fungsi Musik dalam Tari Isun Hang Gandrung oleh Elan Fitra Dianto. Jurnal Hasil Tugas Akhir, 4.

Maharani, I., Efendi, N., & Oktira, Y. S. (2022). Studi Literatur Seni Musik Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal …, 4(6), 13090-13098.

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Rizkita, K., & Supriyanto, A. (2020). Komparasi kepemimpinan pendidikan di Indonesia dan Malaysia dalam upaya peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 155–164. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i2.32362

Rosidin, N. S. D., & Silaban, C. Y. (2016). Analisis Melodi Lagu Gasep Pada Musik Iringan Tari Belangkah Di Kecamatan Nanga Mahap Kabupaten Sekadau. 1, 1–8.

Saputra, B. D. (2023). Pelaksanaan Korps Musik (Korsik) Upacara Bendera Di SMA Taman Siswa Padang. Jurnal Riset Rumpun Seni, Desain Dan Media, Vol. 2, No, 116. https://doi.org/doi.org/10.55606/jurrsendem.v2i2.1593

Sevtivia Asrivi, Q. E. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Gerakan Pramuka Sebagai Ekstrakurikuler Wajib Pada Kurikulum 2013 Sekolah Dasar Di Masa Pandemi Covid-19. Tunas Nusantara, 2(2), 255–268. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1483

Siti Ma’rifah Setiawati, S.P, S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1), 65–72. https://doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868

UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL DENGAN RAHMAT TUHAN YANG MAHA ESA PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA. (n.d.).

Wati, R., & Iskandar, W. (2020). Analisis Materi Pokok Seni Prakarya (SBdP) Kelas IV MI/SD. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran, 7(3), 143.

Wulandari, R. (2022). Pengelolaan Ekstrakurikuler Kelompok Bermain. Jurnal Multidisipliner KAPALAMADA |Vol 1, 3(3), 2022.

Yaswinda, & Erlina, B. (2022). Model Evaluasi CIPP Dalam Mengevaluasi Program Peran Orang Tua Berpartisipasi Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Untuk Pengembangan Diri Anak Di TK An-Nadzir Kecamatan Payakumbuh Timur Kota Payakumbuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2523–2534.

Published

2024-05-15

How to Cite

fadil, M. fadillah D., & Olan Yogha Pratama. (2024). Metode Latihan Ekstrakurikuler Musik Tari di SMA Negeri 1 Talamau. EDUMUSIKA, 2(2), 77–88. https://doi.org/10.24036/em.v2i2.71