Penerapan Metode Ear Training Untuk Meningkatkan Kemampuan Bernyanyi Siswa Di MTsN 3
Keywords:
Application; ear training method;Abstract
This research is based on the low singing ability of students who participate in extracurricular polyphonic choir activities. Therefore, it is hoped that the application of ear training as a teaching method can help improve students' singing abilities in choir. The problem posed in this study is whether using ear training can enhance students' singing abilities in the choir extracurricular at MTsN 3 Kota Padang. This study aims to understand, describe, and analyze the improvement in singing ability in extracurricular choir activities through the application of ear training for students at MTsN 3 Kota Padang. This research uses Classroom Action Research (CAR) which consists of two cycles. Each cycle includes planning, action, observation, and reflection phases. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, documentation, and assessment. It showed that the ear training method successfully improved students' singing skills in choir extracurricular activities. Students' behavior also shows a positive change from being previously less enthusiastic, unmotivated, and passive to becoming more enthusiastic, excited, and active during the learning process using ear training.
Downloads
References
Adriaan, J. T., & Suryati, S. (2023). Pembelajaran Ear training Berbasis Teknologi dalam Meningkatkan Musikalitas. Promusika, 11(1), 50–64. https://doi.org/10.24821/promusika.v11i1.8961
Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Yrama Widya.
Dara Sakunda, Prisma Tejapermana, A. H. H. (2022). PEMBELAJARAN TEKNIK VOKAL INTONASI PADA EKSTRAKURIKULER PADUAN SUARA DI SMA NEGERI 2 KALIANDA. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung, 5–24.
Dawati, D. R., & Lumbantoruan, J. (2024). Pelaksanaan Pembelajaran Ansambel Pianika Menggunakan Metode Latihan di Kelas VII . 3 di SMP Negeri 1 Kinali Implementation of Pianika Ensemble Learning Using the Exercise Method In Class VII . 3 At SMP Negeri 1 Kinali. 2(c), 1–8.
Dini, T. A. (2020). Paradigma Pendidikan Seni untuk Kehidupan Anak. Jurnal Imajinasi, 14(1), 49–56. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/imajinasi
Fajri, A., & Maestro, E. (2023). Pembelajaran Bernyanyi Menggunakan Metode Solfegio Di kelas XII IPA 2 SMA Negeri 4 Kota Sungai Penuh Provinsi Jambi. EDUMUSIKA, 1, 43–49.
Fathurrahman, M., Sobandi, B., & Putra, G. M. C. (2022). Implementasi Program Ekstrakurikuler Kesenian pada Jenjang Sekolah Dasar di Jawa Barat. Jurnal Basicedu, 6(1), 1210–1220. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2188
Fithrah, R., Toruan, J. L., & Maestro, E. (2012). Peningkatan Kemampuan Bernyanyi melalui Solfegio dalam Pembelajaran Vokal di MAN Lubukalung. Jurnal Sendratasik, 1(1), 59–68.
Jazuli, M. (2008). Pendidikan Seni Budaya Suplemen Pembelajaran Seni Tari. Universitas Negeri Semarang Press.
Juandi, B. dan. (2008). Penelitian Kualitatif. Rineka Cipta.
Kalirejo, D. I. S. (2023). PROSES PEMBELAJARAN GITAR DENGAN APLIKASI CHORD ANALYZER PADA KEGIATAN EKSTRAKURIKULER DI SMAN 1 KALIREJO (Skripsi).
Kunandar. (2008a). Langkah Mudah Penelitian Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Raja Grafindo Persada.
Kunandar. (2008b). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Rajawali Press.
Kwidura, N., Haryono, S., & Raharjo, E. R. (2020). Penerapan Metode Ear training Dalam Pembelajaran Paduan suara SMP Negeri 1 Kudus. Jurnal Seni Musik, 9(2), 127–132. https://doi.org/10.15294/jsm.v9i2.22486
Muttaqin, M., & Susetyo, B. (2021). - Peningkatan Ketrampilan Menyanyi Paduan suara dengan Metode Solfegio pada Kelompok Paduan suara Dharma Wulan Semarang. Varia Humanika, 2(1), 94–101. https://doi.org/10.15294/vh.v2i1.46055
Margaasih. SWARA - Jurnal Antologi Pendidikan Musik, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.17509/swara.v2i2.44248
Nitami, D. A., & Hartono, T. R. P. (2022). Penerapan Ear training Untuk Meningkatkan Kemampuan Peka Nada Pada Anggota Ekstrakurikuler Paduan suara Sma Negeri 1
Oktaviani, R. T., & Alam, Y. (2023). Kemampuan Belajar Bernyanyi Mahasiswa PGSD Universitas Nahdlatul Ulama Blitar Melalui Solfegio Pada Mata Kuliah Pendidikan Seni Musik. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 8(4), 890. https://doi.org/10.28926/briliant.v8i4.1304
Rania Dwi Kurnia, T. S. dkk. (2018). Pengaruh Kemampuan Solefegio Terhadap Kemampuan Bernyanyi Siswa Tunagrahita Ringan Di Yayasan Pendidikan Anak Cacat (Ypac) Semarang. Seni Musik, 7(2), 71–81.
Ririe Aley. (2010). Intisari Pintar Olah Vokal. PT. Gramedia.
Simangungsong Emmi. (2020). Penerapan Metode Solfegio Dalam Pembelajaran Koor Emmy Simangunsong. Visi Ilmu Sosial Dan Humaniora (VISH), 01(02), 221–238.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Tarsito.
Sugihartono. (2007). Psikologi Pendidikan. UNY Press.
Sulasmono, P. (2013). Improvement of Vocal Skill Through Solfegio Method. HARMONIA - Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni, 13(1), 45–54.
Sumaryanto, T. (2000). Oleh F. Totok Sumaryanto. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 1, 1.
Tresia Oktari, S., & Desyandri. (2023). Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Seni Musik. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1771–1779. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.897
Utomo P, unnes E. (2016). Meningkatkan Penguasaan Lagu Dengan Metode Ear training Pada Pembelajaran Kelas Vokal. Jurnal Seni Musik, 2.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 EDUMUSIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.